به وبلاگ شهر من خوش آمدید

شهرمن

نمایش تصاویری از شهرستان شازند و ...

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

google+

امکانات

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 63
بازدید ماه : 1005
بازدید کل : 30613
تعداد مطالب : 295
تعداد نظرات : 90
تعداد آنلاین : 1

شهرمن


لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی (۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - ۲ مه ‌۱۵۱۹) دانشمند و هنرمند ایتالیایی دوره رنسانس است که در رشته‌های نقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری، و هندسه برجسته بود.
عده‌ای از محققان ایتالیایی با تحقیق بر روی اثر انگشت بازسازی شدۀ وی، او را دارای ریشۀ عربی و اهل خاورمیانه برشمرده‌اند. داوینچی را کهن‌الگوی «فرد رنسانسی» دانسته‌اند. وی فردی بی‌نهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در مجموعه یادداشتهایی که بالغ بر هزاران صفحه می باشند، ثبت کرده است. او طرحهای مبتکرانه‌ای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپ‌های بخار، ماشین‌های پرنده و ادوات زرهی ارائه کرده بود، هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند.
داوینچی اولین طراح هواپیما و صدها اثر معماری دیگر به‌شمار می‌رود. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. او همچنین مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومتر شمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد و با استفاده از خط معکوس برای طراحی‌های خود یادداشت‌هایی را نوشته است، که آنها را فقط در آینه می‌توان خواند. شهرت جهانی داوینچی بیشتر به‌خاطر نقاشی‌های شام آخر و مونالیزا است.

نويسنده: همشهری تاريخ: 27 / 1 / 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

روز بزرگداشت عطار نیشابوری

یكی از سرآمدان شعر و ادب فارسی، عطار نیشابوری است. مورخان و محققان، نام او را «محمد» و لقبش را «فرید الدین» و کنیه اش را «ابوحامد» نوشته اند. در اشعارش بیشتر به «عطار» تخلص نموده و گاهی هم «فرید» را كه بی گمان مخفف لقب اوست ـ برای تخلص شعری خود برگزیده است. نام پدر عطار هم ابراهیم و كنیه او ابوبكر است و بعضی به اشتباه، جز این نوشته اند. مادر او هم چنانكه از فحوای كلام عطار بر می آید، زنی اهل معنی و خلوت گزیده بوده است. عطار در وصف مادر خود سروده است.

اگر چه رابعه صد تهمتن بود      ولیكن ثانبه این نیك زن بود

چنان پشتم قوی داشت آن ضعیفه    كه ملك شرع را روی خلیفه.....

نبود او زن كه مرد معنوی بود     سحرگاهان دعای او قوی بود

سال تولد شیخ را كه اكثر مورخان 512 یا 513 در «كدكن نیشابور» نگاشته اند، كه به دلایلی نادرست است. زیرا اگر شهادت او را در سال 618 و در قتل عام نیشابور به دست مغول درست بدانیم به ناچار باید مدت عمر او را یكصد و شش سال پنداشت كه این نظر، با اشعار شیخ كه عمر خود را از سی سالگی تا هفتاد و اند سالگی ذكر كرده، سازگار نیست. آخرین سالی را كه عطار برای عمر خود ذكر كرده است، «هفتاد و اند» است:

مرگ در آورد پیش، وادی صد ساله راه      عمر تو افكند شست بر سر هفتاد واند

پس بنابراین شیخ بیش از هفتاد سال و كمتر از هشتاد سال عمر داشته است. و اگر بپذیریم عطار در سال 618 به دست مغولان به شهادت رسید، و در آن تاریخ نزدیك به هشتاد سال سن داشته، پس فرض ولادت او در حدود سال 540 به واقع نزدیكتر است.

آثار مسلم عطار را می توان این قرار دانست:

1ـ مصیبت نامه، 2ـ الهی نامه، 3ـ اسرار نامه، 4ـ مختار نامه، 5ـ مقامات طیور، 6ـ خسرو نامه، 7ـ جواهر نامه، 8ـ شرح القلب، 9ـ دیوان قصاید و غزلیات.

و چون كتاب منثور تذكره الاولیا را هم بر این مجموعه بیفزاییم تعداد آثار مسلم او به ده كتاب بالغ می گردد. با این حال نمی توان همه آثار را یكدست دانست. از این رو منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه و اسرار نامه در یك سطح می باشند و گوینده او بی شك عطار است. اما آثاری مانند خسرو نامه، جواهر الذات همچنین اشتر نامه جهت مضمون و هم از لحاظ شیوه بیان، به سخن گوینده الهی نامه و منطق الطیر نمی رسد و در صحت انتساب آنها به عطار جای تأمل است. چنانكه مظهر العجایب، لسان الغیب، كنز الاسرار، مفتاح الفتوح و وصیت نامه، بی شك مدتها بعد از روزگار عطار به وصف آمده اند و آثاری مانند هیلاج نامه، منصور نامه،  خیاط نامه، وصلت نامه و بیسر نامه بی گمان مجعول است و نمی توان آنها را در شمار سخن عطار آورد.

 

نويسنده: همشهری تاريخ: 25 / 1 / 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

چرا سکته قلبی مهم‌ترین عامل مرگ ایرانیان است؟

سلامت نیوز: مصرف نمک، هم در غذاهای خانگی و هم در مواد غذایی صنعتی بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلی در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی است.
شاید بد نباشد در هفته سلامت نگاهی بیاندازیم به عاملی که به معنای واقعی بلای جان ایرانیان شده است. آمار نشان می‌دهد، سکته‌های قلبی، سرطان‌ها و سکته‌های مغزی به ترتیب جزو علت‌های اول تا سوم مرگ‌ومیر در جهان از جمله در کشور ما شناخته شده‌اند. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد بیش از 50 درصد مرگ و میرها در منطقه خاورمیانه ناشی از بیماری‌های عروق کرونر است و حدود 70 درصد هزینه‌های بهداشتی و درمان کشورهای این منطقه که ایران نیز جزو آن است صرف بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

دکتر محراب مرزبان عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان قلب ایران درگفت وگو با قانون معتقد است: «یکی از گروه‌های در معرض خطر در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی شاغلان هستند چرا که زندگی شهرنشینی سبب شده که افراد بیش از نیمی از عمر خود را در محل کارشان بگذرانند. علاوه بر این افراد باید مراقب سلامت قلب خود در محیط کار باشند. به عنوان نمونه استرس‌های شغلی، بی‌تحرکی، غذاهای آماده و فست‌فودها شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم می‌کند.»


مرزبان تصریح کرد: «بیماری عروق کرونر با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده علت اصلی مرگ و میر در دنیا است و برای کاهش آمار این بیماری باید در سطح ملی اقداماتی مانند کنترل آلودگی هوا، نظارت بر سلامت مواد غذایی، رستوران‌ها و فست‌فودها انجام شود.»

بنا به گفته عضو هیئت‌مدیره انجمن جراحان قلب ایران، افرادی که دارای فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند توصیه می‌شود جهت بررسی و معاینات پزشکی به کلینیک‌های تخصصی قلب مراجعه و از وقوع حوادث قلبی مانند تنگی عروق کرونر و سکته قلبی پیشگیری نمایند.

مرزبان خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین عوامل خطرناک در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی داشتن فشار خون بالا، اضافه وزن و نداشتن فعالیت بدنی کافی و همچنین استعمال دخانیات است. علاوه بر این مصرف میوه و سبزی‌ها نیز در کشور ما در حد مطلوبی نیست. عوامل بیماری‌های غیرواگیر عموما با هم در نظر گرفته می‌شود و همه این عوامل سبب بروز یا افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. سبک زندگی مردم، آنها را به سمت چاقی و بی‌تحرکی سوق می‌دهد و این عامل بسیار مهمی برای بروز بیماری‌هاست. علاوه بر این تغذیه نامناسب که حاوی مواد پرچرب و فرآوری‌شده است نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است.»

این متخصص قلب با اشاره به مصرف سرانه نمک در ایران گفت: «بیش از 100 عامل برای ابتلا به عروق کرونر شناخته شده است اما عوامل عمده اثبات شده برای آلتروز کرولز، سیگار، فشارخون بالا و زمینه ژنتیک است. بنابراین فشار خون بالا جزو عوامل اثبات‌شده در بیماری‌های قلبی است. همچنین از آنجایی که مصرف نمک هم در غذاهای خانگی و هم در مواد غذایی صنعتی بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمک عامل اصلی در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بیماری‌های قلبی و عروقی است حتی اگر افرادی که فشارخون بالا دارند، مصرف نمک‌ خود را کم کنند، نیازمند داروی کمتری هستند یا نیاز به دارو پیدا نمی‌کنند. بنابراین خانواده‌ها باید رژیم غذایی کم نمک را از کودکی شروع کنند.»


دکتر مرزبان همچنین مصرف میوه و سبزی در کشور را مطلوب ندانست و افزود: «مصرف میوه و سبزی‌ها در کشور در حد مطلوبی نیست. توصیه ما این است که در روز 5 وعده میوه و سبزی‌های تازه مصرف شود. همچنین به دلیل سرعت زندگی شهرنشینی، ممکن است افراد فرصت طبخ غذای سالم و خانگی را نداشته باشند و به غذاهای آماده و فرآوری‌شده روی بیاورند. این غذاها هم چربی بالایی دارند و هم نیترات و مواد افزودنی دارند و معمولا چربی آنها اشباع است و سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شود. همچنین سعی کنند میان‌وعده‌هایی انتخاب کنند که درصد چربی آن کم باشد و از مواد فرآوری‌شده نباشد. افراد باید سعی کنند وزن خود را درحد مطلوب نگه دارند. چاقی و اضافه وزن عامل بسیار تاثیرگذاری در بروز دیابت، فشارخون، سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی است.»


منبع : سلامت نیوز

نويسنده: همشهری تاريخ: 22 / 1 / 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

جشن فروردینگان جشن گرامیداشت فروهر

در گاهشمار ایرانی، نوزدهم فروردین ماه، فروردین روز و جشن فروردینگان نامیده می شود، این جشن چهارمین جشن در ماه فروردین، و ویژه یادبود درگذشتگان است.

در فروردین ماه، نخستین روز اورمزد، و نوروز است. ششمین روز خرداد، نامیده می شود وزاد روز زرتشت است، و سیزدهمین روز تیر " تیشتری"  که در این روز ایرانیان برای درخواست بارش باران از خانه های خود بیرون می روند، و پیروزی ایزد " تیشتر"  را بر" اپوش " دیو خشکسالی جشن می گیرند، که  به سیزده بدر شناخته شده است.

در فروردینگان، ایرانیان برای شادی روان و فروهر درگذشتگان، با خواندن آفرینگان" بخشی از خرده اوستا " از كيومرث " نخستین آدم " تا به " سيوشانس " درود فرستاده، و برای دیر زیوی و شاد زیوی نیکوکاران به نیایش می پردازند و در پایان آمیزه ای از خشکبار، میوه های فصل و گرده نانی از روغن ارزن، به باشندگان پیشکش می شود، سپس با گل، گلاب، عود و میوه، به آرامگاه در گذشتگان می روند، گور را با گلاب شستشو داده و با گل می آرایند ، عود ها را روشن  و میوه ها را می چینند و برگزیده ای از گاتا ها یا اوستا را  زمزمه می کنند.

شما ای خوبان! ای‌ آب‌ها، ای گیاهان، شما ای فروهرهای پـیرو راسـتی! آرام بـه پایین بخرامید، بمانید در این خانه شاد و خوب.

اینك می‌ستاییم فروهر همه مردان و زنانِ پیرو راستی را؛ آنان كه روان‌هایشان برازنده ستایش و فروهرهایشان شایسته یـاری‌خـواهـی اسـت. اینـك می‌سـتاییم فـروهـر همه مردان و زنان پیرو راستی را؛ فروهرآنانی كه اهورامزدا، ستایش آنان را پاداش بخشد.

نويسنده: همشهری تاريخ: 19 / 1 / 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

نظرات شما

لطفا به لینک زیر بروید.این مطلب برای همشهریان محترم شهر شازند می باشد.

لینک مذکور اینجا کلیک کنید.

چه چیزی مشاهده کردید در رابطه با این مکان هر کدام از دوستان اطلاعاتی دارند لطفا برای ما ارسال کنند.

با تشکر

شهر من

نويسنده: همشهری تاريخ: 18 / 1 / 1391برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ شهر من خوش آمدید. این وبلاگ برداشت آزاد شما از تصاویری است که در شهر من (شازند) رخ می دهد ، و نیز ارائه موضوعات مختلف دیگر ، با ما باشید.

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to shazandphoto.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com